عصب کشی مجدد دندان چیست ؟

عصب کشی مجدد دندان

یکی از پیچیده ترین درمان های دندانپزشکی عصب کشی مجدد دندان  یا درمان مجدد ریشه دندان است . عصب کشی دندان معمولا همان بار اول موفقیت آمیز است اما گاهی اوقات دندان عصب کشی شده مجددا نیاز به ترمیم ریشه پیدا می کند .بسیاری از بیماران هنگام مراجعه می پرسند مگر یک دندان چند بار عصب کشی می شود ؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت برای یک دندان به دفعات می توان عصب کشی انجام داد . به عصب کشی مجدد دندان در پزشکی ری اندو نیز گفته می شود .

دکتر فرشیده میرلوحی متخصص دندانپزشکی کودکان در اصفهان علاوه بر این که قادر است عصب کشی دندان کودک شما را به خوبی انجام دهد با کلیه تکنیک های ری اندو (عصب کشی مجدد دندان) نیز آشنایی دارد .

مهم ترین دلایل شکست عصب کشی دندان

گاهی اوقات هنگام عصب کشی ممکن است خطاهایی توسط دندانپزشک رخ دهد به طور مثال وسیله ای داخل کانال دندان شکسته شود یا قسمتی از ریشه تضعیف یا سوراخ شود در این صورت دندانپزشک باید با درمان مجدد ریشه این مشکلات را رفع کند . تعداد کانال های دندان عدد ثابت و از پیش تعیین شده ای نیست و برای هر فرد متغیر است به همین دلیل ممکن است یک یا چند کانال باریک یا انحنادار از دید دندانپزشک مخفی بماند و قسمتی از کانال درمان نشود .

از دلایل دیگر شکست عصب کشی می توان به عفونت کانال دندان اشاره کرد . بعد از تمام شدن درمان ریشه ، تأخیر در قرار دادن ترمیم مناسب یا روکش بعد از روت کانال ، یا باقی ماندن پرکردگی موقت یا پانسمان داخل دندان برای مدت طولانی موجب عفونت دوباره کانال ریشه دندان می شود .

چنان چه ترمیم مناسب در محل درمان ریشه انجام نشود ، نشت بزاق به داخل کانال ریشه سبب آلودگی مجدد کانال می شود . علاوه بر این در برخی موارد با وجود ترمیم مناسب دندان ریشه دندان مجددا دچار پوسیدگی می شود که این پوسیدگی باعث آلوده شدن مجدد کانال ریشه می شود . در برخی موارد هم دندان دچار شکستگی می شود .

هر یک از موارد ذکر شده در بالا سبب عفونت و  التهاب استخوان فک در ناحیه زیر کانال ریشه و علامت دار شدن دندان می شود . در برخی موارد هم التهاب دندان عصب کشی شده علامتی ندارد و تنها در تصاویر رادیوگرافی به صورت یک منطقه کوچک سیاه رنگ در اطراف انتهای ریشه دندان عفونی دیده می شود . از علامت های التهاب دندان عصب کشی شده می توان به آزردگی ، احساس بلندی دندان ، درد اشاره کرد .

 

 

به طور خلاصه مواردی که باعث می شود دندان مجددا نیاز به عصب کشی پیدا کند عبارت است از :

  1. پرکردگی یا روکش دندان شما دچار اشکال شده باشد ، برای مدت طولانی شکسته و نشتی بدهد.
  2. مراقبت از دندان به خوبی انجام نشده و دندانتان از محل دیگری دچار پوسیدگی شده باشد.
  3. درمان قبلی شما دچار مشکل بوده است یا مشکلات درمان قبلی شما در رادیوگرافی‌هایی که بعد از مدت طولانی اخذ شده است خودش را نشان داده است.
  4. دندان  بیشتر از یک ریشه داشته باشد . یکی از ریشه ها کمی عفونت داشته و پزشک نتواند آن را تشخیص دهد .
  5. هنگامی که دندان عصب کشی شده اما تاج آن ترمیم نشده است . اگر زمان زیادی بعد از عصب کشی دندان همان طور اندوشده با پانسمان رها شود امکان این که باکتری وارد ریشه دندان شود زیاد است .
  6. زمانی که دندان شما عصب کشی شده اما تاج آن ترمیم نشده است و مدت زیادی همان طور اندوشده با پانسمان رها شود امکان این که باکتری ها وارد ریشه دندان شوند زیاد است .
  7. موادی که با آن دندان را پرکرده ایم ضعیف شده و باکتری وارد دندان می شود.
  8. زمانی که دندان شما دچار آبسه شده باشد :در این صورت دندانتان علامت خواهد داشت و تورمی روی لثه ی خود مشاهده خواهید کرد و همچنین ممکن است ترشح چرک از لثه ی خود داشته باشید .در این صورت نیز در صورتی که دندان شما قابل نگهداری باشد دندانپزشک برای شما تجویز ری اندو خواهد کرد تا بتواند عفونت انتهای ریشه ی دندان شما را پاکسازی کند.

درمان های ناموفق ریشه دندان

اگر درمان ریشه دندان ناموفق انجام شود به این معنا نیست که عمر دندان به سررسیده و باید کشیده شود . درمان های ناموفق می توانند تحت درمان مجدد قرار گیرند اما باید در نظر داشت که این درمان مجدد ریشه نسبت به درمان اولیه پیچیده تر است . از آن جایی که عصب کشی مجدد دندان نیاز به تکنیک های درمانی خاصی دارد باید حتما توسط متخصص درمان ریشه انجام شود .

عصب کشی مجدد دندان به زمان بیشتری برای حذف مواد پرکننده در درمان قبلی نیاز دارد . در طی این درمان ، دندان دوباره باز شده و مواد پرکردگی که داخل کانال ریشه قرار گرفته است با استفاده از مواد و ابزار های خاص خارج می شود .

در درمان مجدد ریشه دندان ، دندانپزشک دندان را به دقت بررسی میکند  و به دنبال کانال های اضافی احتمالی و دلایل شکست درمان اولیه می گردد . سپس کانال دندان را دوباره تمیز کرده و عاملی که باعث ایجاد عفونت در درمان اولیه شده است را برطرف می کند . پس از این که دندانپزشک اطمینان حاصل کرد التهاب رفع شده است کانال ریشه را دوباره پر می کند .

 

ترمیم مجدد درمان ریشه

 

در آخر پس از اتمام درمان مجدد ریشه حفره دسترسی درتاج دندان باید پر شود . در اکثر موارد باید روکش جدید هم برای آن گذاشت .بر اساس  مطالعات انجام شده میزان موفقیت درمان مجدد ریشه دندان حدود ۸۸ درصد است .

آیا عصب کشی مجدد دندان بهترین روش است:

تا حدامکان از دندان های طبیعی خود مراقبت کنید تا دچار مشکل نشود اما دندانی که دوباره عصب کشی شده می تواند طول عمر بالایی داشته باشد .تکنولوژی دائما پیشرفت می کند بنابراین برای حفظ دندان شما تکنیک های به روز شده ای استفاده می شود که احتمالا هنگام پرکردگی اولیه دندان موجود نبوده اند .

در صورت امکان ، بهتر است از دندان های طبیعی خود محافظت کنید، اما دندانی که دوباره عصب کشی شده است می تواند برای سال ها و حتی برای یک عمر به خوبی کار کند. پیشرفت در تکنولوژی همیشگی است و تکنیک های به روز شده ممکن است برای حفظ دندان مورد استفاده قرار بگیرند، که احتمالا هنگامی که شما پر کردگی اولیه دندان خود را انجام دادید موجود نبوده اند.

چنان چه دندان شما نیاز به درمان مجدد ریشه داشته باشد تنها جایگزین عصب کشی مجدد کشیدن دندان و جایگزینی آن با ایمپلنت یا سایر انواع پروتز است . از آنجا که این گزینه ها نیاز به عمل جراحی یا اعمال دندانپزشکی بر روی دندان سالم مجاور را دارد، می توانند پرهزینه و وقت گیرتر از عصب کشی مجدد و ترمیم دندان طبیعی باشند.

در صورت شکست درمان های اولیه ، درمان مجدد ریشه بهترین گزینه برای حفظ دندان طبیعی است . اگر شرایط انجام این درمان باشد دندان به اندازه طول عمر بیمار عملکرد خواهد داشت .

نوشتهٔ پیشین
ليفت لثه با ليزر
نوشتهٔ بعدی
درد مداوم دندان بعد از عصب کشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

متخصص دندانپزشکی کودکان اصفهان

مقالات جدید

در رسانه ها

دکتر پیمان ترکی

دکتر فرشیده میرلوحی